Tehnologia pătrunde și se implică din ce în ce mai intens în procesele educaționale. Copiii descoperă încă din primii ani de viață funcțiile PC-urilor și încep să butoneze laptopurile, tabletele și smartphone-urile părinților. Elevii se obișnuiesc mai greu cu pixurile, caietele și cărțile tradiționale atunci când ajung pe băncile școlii, atunci când vin cu un background de utilizatori de calculator. Sistemul educațional trebuie să se adapteze la acest val tehnologic și să promoveze metode și unelte de predare adaptate la modul de viață și de gândire al elevilor, astfel încât procesul de învățare să se desfășoare natural, într-un mediu și cu niște unelte cu care elevul rezonează.
Facilitățile puse la dispoziție de tehnologie intermediază un proces educațional orientat către elev, venind, în același timp, în ajutorul profesorilor care pot monitoriza și evalua mai ușor și, de multe ori, mai obiectiv, competențele dobândite de elevi. În plus, tehnologia pune la îndemâna profesorului metode de abordare care stimulează, provoacă și determină elevul să dobândească un set de competențe de care are nevoie în dezvoltarea sa personală și profesională.
În acest context educațional tehnologic, laptopul devine punctul de acces către resursele și metodele educaționale care acoperă funcții diverse, de la comunicarea profesor-elev, până la lecții și teme propriu-zise pe diferite teme. Am cercetat și am descoperit câteva dintre aceste aplicații, care, deși sunt acum de nișă, în următorii ar putea fi utilizate la scară largă în clasele viitorului.
1. REMIND propune o alternativă de comunicare în timp real între profesori, elevi și părinți. Platforma poate fi accesată de pe telefoanele mobile de către utilizatori și facilitează profesorilor să transmită informații despre temele pe care elevii trebuie să le pregătească pentru clasă. La rândul lor, elevii pot pune întrebări în cazul în care au nelămuriri, întrebări la care vor primi imediat răspunsul. Părinții pot urmări temele copiilor, așa că elevul nu poate să răspundă „nimic” întrebarea „ce ai de pregătit pentru mâine la matematică?”
2. Skype, în special funcția de video call, poate deveni o unealtă utilă pentru lecții la distanță. Elevii pot întreprinde schimburi de experiență interesante cu alții de aceeași vârstă din alte colțuri ale lumii. De exemplu, ar fi un exercițiu foarte bun de comunicare le orele de limbi străine. La ora de engleză, de exemplu, elevii români ar putea intra în legătură directă cu elevii din Marea Britanie pentru a-și exersa abilitățile de comunicare. Mai mult, un profesor englez ar putea preda o lecție în direct. Este nevoie doar de un laptop, un video proiector și o conexiune la internet.
3. Tiny Tap dorește a fi cea mai mare „piață” de conținut educațional, unde elevii și profesorii se pot documenta pentru temele și cursurile pe care le susțin. Aplicația permite utilizatorilor să creeze teste interactive, lecții și jocuri educaționale care pot fi apoi vândute. Oricine poate crea conținut, de la instituții de învățământ, profesori, părinți și chiar elevi, cu scopul principal de a face procesul educațional mai atractiv și mai ușor de digerat pentru elevi.
TinyTap – Create a Tiny App about the Solar System from Tiny Tap on Vimeo.
4. Ted ED este un proiect al celor de la TED a căror misiune declarată este de a promova ideile extraordinare, care pot schimba valori, percepții, idealuri. TED-ED este, de fapt, o serie de materiale video create de profesori și animate de actori talentați prin care se încearcă un nou mod de abordare al paradigmei educaționale. Lecțiile video sunt însoțite de materiale educaționale adiționale, cum ar fi testele interactive, teme de discuție și alte resurse care pot fi folosite în clasă.
5. ScreenChomp este un fel de tablă virtuală destinată unei utilizări în afara clasei. Practic, aplicația permite profesorilor să le trimită elevilor materiale video educative. La rândul lor, elevii pot crea materiale video prin care își pot ajuta colegii de clasă la diferite teme. Odată ce materialul video a fost creat, aplicația generează un link simplu care poate postat oriunde și accesat de cei interesați.
Aceste unelte sunt doar câteva dintre cele menite să schimba modul de abordare al educației, de fapt, pentru o adaptare a abordării la nevoile elevilor, la realitățile lumii în care trăim. Cu un laptop, un videoproiector și cu o conexiune la internet în fiecare clasă se poate începe o „revoluție” a sistemului de învățământ.