Este realitatea virtuală viitorul jocurilor pe calculator?

realitate virtuala

Odată cu Oculus Rift, realitatea virtuală se conturează într-o tendință din ce în ce mai pronunțată care va dicta viitorul, cel puțin în zona de divertisment și gaming a utilizării laptopurilor, desktop-urilor, a telefoanelor mobile și a tabletelor. Realitatea virtuală pare să-și pregătească boom-ul, un boom similar cu cel al filmelor 3D din anii 2000.

Capabilitățile tehnologiei disponibile acum pentru redarea realității virtuale sunt cel puțin impresionante, cel puțin la prima vedere. La fel ca tehnologia filmelor 3D, realitatea virtuală are în spate decenii de cercetare și experimentare, o serie de eșecuri, de produse care nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor utilizatorilor dar și al creatorilor. Legătura cea mai strânsă între realitatea virtuală și filmele 3D se bazează nu doar pe tehnologie ci și pe experiența creată pentru utilizator.

După boom-ul de început, filmele 3D au început să piardă teren deoarece experiența vizionării nu era una extraordinară. De multe ori, într-un film întreg, elementele care erau 3D erau limitate, iar efectele creat nu erau extraordinare. Revoluția în filmele 3D a fost prezentată de Avatar, după care efectele generate prin acestă tehnologie au devenit din ce în mai slabe ca impact și intensitate. Producătorii nu au încercat să treacă la un nivel superior, ci s-au mulțumit cu elemente minore, doar pentru a „lua ochii” pentru câteva secunde.

Pe această pantă riscă să alunece și jocurile în realitatea virtuală dacă nu se încearcă o abordare diferită față de cea din cazul filmelor 3D – uimitor la început, după care o scădere în spectaculozitate, în ciuda performanțelor tehnologiei. Dezvoltarea de jocuri pentru realitatea virtuală necesită o perspectivă diferită asupra spațiului din jurul jucătorului. Imaginile proiectate în realitate virtuală sunt diferite față de cele proiectate pe monitoare, experiența este cu totul diferită, iar o serie de efecte pot da jucătorului o senzație de rău fizic. Creierul este „bombardat” cu imagini, cu efecte vizuale care pot avea efecte negative destul de grave în momentul în care ocupă tot câmpul vizual.

Provocarea reușitei jocurilor pentru realitatea virtuală apasă pe umerii dezvoltatorilor care vor fi responsabili pentru ca tehnologia disponibilă să se dezvolte, să-i fie exploatat potențialul și să creeze o experiență a utilizatorului care să atragă, să provoace, să impresioneze și, cel mai important, să determine utilizatorul să investească în tehnologie și în jocuri noi.

Tu, ce părere ai? Poate realitatea virtuală să devină noul pas în evoluția jocurilor pe calculator?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *